donderdag 21 mei 2009

Over de rooie

Koffie op ’t balkon. Met de wind uit het zuidwesten zit je er, als het niet te hard regent, heerlijk droog. De temperatuur is aangenaam. Onze benedenburen zitten ook graag op het balkon. Vader, moeder en een leerplichtige zoon met ontheffing (?). De telefoon is onder handbereik, maar meestal aan het oor. We kunnen ze niet zien, maar ze komen luid en duidelijk door.

Pa, gisteren:
“Ja, met mij..., zeg, het is nu echt raak hoor”. Wat er aan de andere kant gezegd wordt, kunnen we niet horen, maar het prikkelt de fantasie wel. “Nou, drie keer”. Stilte.“Ja, die heb ik al gewassen en de handdoeken ook. De vloer? Ja, gelijk gemopt. Ach, het jong kan er ook niet aan doen hè. Nee, hij is wakker. Nintendo, ja. Maar wat ik vragen wou, kijk jij eens of je iets om te stoppen kan kopen? Groene thee? Stopt dat dan? Ja weet ik veel. Nou neem dan in ieder geval maar een paar bananen mee. En een fles wasmiddel….”.

Ma junior, vandaag:
“Ja , natuurlijk heb ik Ma ook gesms’t. Volgens mij kan ze ’t wel lezen, maar niet zelf schrijven. Ja, Ria heb ik ook gesms’t en die heeft het wel ontvangen. En jij toch ook, John? Ja verder alles, prima hier. Ja, behoorlijk, maar dat is nu gestopt. Weet je wat ik doe? Ik bel Ron even. Vragen of hij de sms heeft ontvangen.”
Ma junior richt zich tot haar man, die er hoogstwaarschijnlijk tijdens de hele conversatie bij heeft gezeten. “Ma, is over de rooie” Ze heeft mijn smsje niet gehad. Ik bel Ron even, om te vragen wat er aan de hand is.”

“Ja, Ron, met mij” Zeg ik hoor van Chantal dat Ma over de rooie is….……Ja, dat weet ik niet. Ik heb ’t er nog gesms’t. Nee volgens mij kan ze het wel lezen, maar niet schrijven. Nee joh, ik ben d’r niet vergeten. Ik heb Ria gsmt’s en jou en John. Tsja, ’t zit er al bijna weer op hè? Nee ,prima ,hoor. Ja, een dagje, maar dat is nu gestopt…… Nee, da’s goed, dan bel ik Ma ook nog wel ….”

Tot haar man: “ Snap jij dat nou? Alle drie hebben ze mijn sms ontvangen, alleen Ma weer niet. John zegt ook dat ze helemaal over de rooie is. Weet je wat ik doe, ik bel Ma zelf wel even.”

“Hallo, Ma. Met mij……..” Er volgt een lange stilte, die af en toe eens onderbroken wordt door een benepen “ Ja, Ma”. Als Ma aan de ander kant van de oceaan is uitgetierd: “Nee natuurlijk ben ik je niet vergeten, ook al ben ik dan ver weg. Ja, Ma, maar daarom heb ik je met Moederdag toch ook nog gebeld? We zijn met vakantie,Ma en als wij ’s avonds thuiskomen, kan ik je toch niet bellen? Dan is het midden in de nacht! Nee, wij komen niet midden in die nacht thuis, met die jongen, het is bij jullie midden in de nacht………Daarom stuur ik je een smsje..... In je inbox , Ma dat heb ik je toch al duizend keer uitgelegd? Nou Ma, laten we d’r maar over op houden, morgen vliegen we naar huis…….Ik kan het je nog niet zeggen, Ma. Het hangt helemaal af hoe we uit het vliegtuig komen……Ja, maar we zijn misschien zo gammel van de vlucht, Ma. Jaha, ik weet wel dat je ons hebt gemist, Ma. Maar we kunnen toch ook zelf thuis even koffie drinken? Is toch veel leuker als we uitgerust bij je komen? Dat ene dagje kan er toch ook nog wel bij. Ja, Ma, ik ook van jou en we hebben jou ook gemist. Dag, Ma”

Ma, junior tot haar man: “Nou, ’t klopt hoor, helemaal over de rooie. ……”

3 opmerkingen:

  1. Oh geweldig wwer, ik heb weer in een deuk gelegen. Dat jullie nou net van die gezellige buren moeten treffen. Nou gelukkig gaan ze snel weer weg. Ik hoop dat het weer een beetje opklaart, fijne vakantie verder. Groetjes Jacqueline vanuit een zonnig Barendrecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahahaa, wat een geweldig verhaal en ook weer heel herkenbaar. Als we in Griekenland zijn vangen we ook vaak van dat soort gesprekken op.

    Overigens moet ik bekennen dat Timofeef uiteindelijk toch gelijk heeft gekregen wat betreft het weer, ik ben dan vanmiddag in de duinen bij Meijendel toch een beetje verbrand.
    Terwijl ik dit berichtje zit te maken, staat ons aller Piet Paulusma te verkondigen dat het morgen 24 graden gaat worden.....we zullen zien.

    Ook zag ik net op de site van TvFox Orlando dat het na het weekeinde droger gaat worden, dus da's goed nieuws !!1

    Groetjes,
    Pieter & Petra

    BeantwoordenVerwijderen